Film w komunikacji wewnętrznej

Bardzo często kiedy mówimy o tworzeniu contentu filmowego wyobrażamy sobie okienko YouTuba i rosnący licznik oglądalności. Tymczasem film równie dobrze spisuje się w komunikacji wewnętrznej – w tym konkretnym przypadku to nie liczba odsłon stanowi o jego sukcesie, a użyteczność.

Cel, cel i jeszcze raz cel 

Jedną z fundamentalnych kwestii jest wyznaczenie właściwego celu. Coś, co w teorii wydaje się proste w praktyce okazuje się pewnym problemem. W świecie ograniczonych budżetów osoby koordynujące projekt z ramienia firmy często ulegają pokusie upieczenia dwóch pieczeni przy jednym ogniu. I tak na spotkaniu wprowadzającym okazuje się, że film jest właściwie filmem szkoleniowym BHP, ale jeśli przy okazji udałoby się pokazać wszystkich większych klientów i... Nie. Nie udałoby się!

Cel musi być jasny, klarowny, dotyczący konkretnej sfery funkcjonowania firmy. Wtedy można wokół niego zbudować jasny scenariusz, niosący konkretne (czyt. wartościowe) przesłanie!

Scenariusz "in brief"

Jeszcze przed realizacją zdjęć należy dość dokładnie omówić scenariusz (lub chociaż ramowy plan produkcji). Pozwala to na uniknięcie dwóch podstawowych problemów:

  • rozczarowania ze strony klienta („a myśleliśmy, że zrobicie to inaczej”)
  • nieporozumień na linii producent filmu- firma: („a wpadnijcie jeszcze dokręcić jak ...”)

Ponadto scenariusz i/lub plan produkcji staje się jednocześnie harmonogramem prac, respektowanym zarówno przez realizatora jak i pracowników firmy.

Ekipa TV w firmie

Po ustaleniu celu (a także budżetu :-) przechodzimy do realizacji. Firma bardzo często musi ujawnić swoje tajemnice, pokazać działy R&D, odkryć karty, których upublicznienie mogłoby doprowadzić do zmniejszenia konkurencyjności rynkowej. Dlatego też sugerujemy:

  • podpisanie umowy o poufności
  • ustalenie osoby przewodnika
  • ustalenie osób które zajmą się kolaudacją materiału wyjściowego
  • wskazanie materiałów krytycznych i zastosowanie szczególnych środków ostrożności
  • ustalenie harmonogramu zdjęć, połączonego z miejscami i osobami.

Pracownicy w roli aktorów/prezenterów

Kolejnym trudnym zagadnieniem jest stawianie pracowników w roli aktorów. Szczególnie w filmach do komunikacji wewnętrznej, poszczególne osoby chcą uniknąć kompromitacji w oczach kolegów.

Wszyscy pracownicy udzielający się przed kamerą powinni zostać poinformowani wcześniej przez swoich zwierzchników. Należy im przedstawić scenariusz lub przynajmniej założenia filmu i poinformować o tematyce ich wypowiedzi.

Najgorszym z możliwych wyjść jest „łapanie” ludzi w działach i zaciąganie przed kamerę. Utrudnia to pracę ekipy, może rodzić konflikty wewnętrzne, zmniejsza wiarygodność przekazu, a także jakość samego filmu.

Comments are closed.

Nasza strona korzysta z cookies! Miej to na uwadze! Czytaj więcej

Ustawienia cookies na naszej stronie mają za zadanie ułatwić Ci korzystanie z niej. Kliknij akceptuj jeśli nie masz nic przeciwko.

Zamknij